Attention! It is no longer possible to add Google Drive files directly in the interface. Please use links to share files. Platform will be down for maintenance on Monday 25-th of November from 10:00 to 11:00.

Motivatsiooniliste protsesside aine e-eksam

 

Laste lasteaiapäev läbi motivatsiooniteooriate prisma

Palun ärge ületage (eriti) mahtu 2 A4 J

Palun vormistage töö drive dokumendina, siis saame Õnnega serva peal kommenteerida ja dialoogis olla.

Tähtaeg: 14. jaanuar

Palun kirjelda ja analüüsi ühe tingliku lasteaiapäeva jooksul igapäevaseid olukordi, kus toetatakse või pärsitakse laste motivatsiooni. Tehke seda, toetudes kahele motivatsiooniteooriale – võimekususkumuste teooriale ja isemääramisteooriale, mida aines käsitlesime.

Juhtumid ja näited ei pea põhinema ühel ja päeval – võite neid olukordi märgata ja koguda läbi mitme päeva või nädala. Võite oma analüüsi kirja panna sidusa jutuna – pole vaja vastata punktide kaupa – aga allpool on mõned suunised, millest võiksite lähtuda.

Kuna laste motivatsiooni hoidmine ja toetamine on täiskasvanute kätes, siis palun pöörake eelkõige tähelepanu sellele, mida teevad täiskasvanud (kasvõi Sina ise) laste motivatsiooni toetamise/pärssimise mõttes ning seejärel sellele, kuidas lapsed nendele käitumistele reageerivad. Pange tähele, et sageli täiskasvanud ei pärsi motivatsiooniga seotud aspekte teadlikult – eriti vajalik oleks õppida märkama just neid episoode, kus täiskasvanud pärsivad laste motivatsiooni tahtmatult, sest nad ei tea, kuidas motivatsioonilised protsessid toimivad.

  1. Võimekususkumuste teooria. Kuidas annavad täiskasvanud lastele juurdekasvu- või jäävususkumusi kinnistavaid sõnumeid ning kuidas see lastes tagasi peegeldub? Millised laste käitumised või laused peegeldavad temas kujundatud jäävus- või juurdekasvuuskumust? Palun kommenteerige ka võimekususkumuste teooriale tuginevalt, mida oleks mõistlik teha juhul, kui lapses on kujunenud mingi oskuse või omaduse suhtes pigem jäävususkumus.
  2. Isemääramisteooria. Millistel viisidel täiskasvanud toetavad või pärsivad laste psühholoogilisi baasvajadusi – seotuse-, kompetentsuse- ja autonoomiatunnet? Kuidas lapsed nendele olukordadele reageerivad? Kuidas muutub nende tegutsemis-, katsetamis- ja õpimotivatsioon? Kas märkate laste juures käitumisi, mis peegeldavad seda, et nende psühholoogilised baasvajadused (seotus, kompetentsus, autonoomia) on olnud näiteks juba pikka aega pärsitud? Juhul, kui täiskasvanud laste baasvajadusi pärsivad, kuidas teie teistmoodi käituksite?

Need motivatsiooniteooriad on universaalsed igas vanuses õppijate kontekstis. Kui Sa ei tööta lasteaias, siis on üks võimalus püüda samu protsesse jälgida mõnel Sulle lähedalseisval lapsel - võib-olla leiad oma lähiringist mõne lapse/õpilase, kelle puhul on võimalik eelkirjeldatud motivatsiooniga seotud aspekte märgata. Kui see on aga liiga keerukas, siis kolmas võimalus on võtta vaatlusaluseks iseennast - kas kooliajal või tudengiajal (kasvõi meie endal loeng saaks siis üheks uurimiskontekstiks :)) kirjeldada, kuidas Sinu enda motivatsiooniga seotud aspektid olid kas toetatud või pärsitud ning mida ja miks oleksid Sind ümbritsevate õpetajate jm täiskasvanute asemel teisiti teinud!

Kui miski jäi arusaamatuks, palun kohe kirjutage meile! :)

Jaksu! Ja ilusat aastalõppu (puhake ja mängige ka!)

Grete & Õnne

 

789 views (4 today)

Due date

14/1/2022

Created date

30/12/2021

Author