Ainekood

KAL 6008

 

AINE NIMETUS         LOODUSÕPETUS JA LOODUSÕPETUSE DIDAKTIKA (kaugõppele)

Maht AP/ECTS

4 ECTS

 

Orienteeruv kontakttundide maht:

12 t

Õppesemester: K2017

Eesmärk:

 

Luua eeldused alushariduse loodusõppe eesmärkide, õppe printsiipide ja õpisisu mõistmiseks ning  otstarbekate õppemeetodite valikuks ja rakendamiseks

Aine lühikirjeldus:

(sh iseseisva töö sisu

kirjeldus vastavuses iseseisva töö mahule):

 

Alushariduse loodusõppe eesmärgid ja sisu. Loodusalaste teadmiste põhilised valdkonnad eelkoolieas. Loodusalaste teadmiste omandamise iseärasused eelkoolieas. Loodusalase õpitegevuse organiseerimise vormid. Loodusõpetuse eakohased meetodid. Vaatlus. Eksperiment. Loovtööd. Rollimängud. Multimeedia kasutamine. Loodusalase sõnavara kujundamine.

Metoodiliste võtete rakendamine alushariduse erinevate õppeteemade käsitlemisel.

Õppevahendite valmistamine ja kasutamine. Tagasiside. Loodusalase tegevuse planeerimise põhimõtted. Looduse seosed teiste õppe- ja kasvatustegevuse valdkondadega.

Iseseisvad kirjalikud tööd:

  1. Loodusalaste teadmiste (vt loendit kursuse kodulehelt) eneseanalüüs ja teabeallikate kirjeldus
  2. A) Laste uurimusliku tegevuse analüüs ja õpetaja tegevuse analüüs õpijuhiste põhjal ning B) laste uurimuslikku tegevust toetava õpetaja tegevuskava koostamine filmi põhjal.

 

Õpiväljund:

 

Õppeaine läbimise järel üliõpilane: mõistab loodusalaste teadmiste, nendega seotud oskuste ning väärtushinnangute rolli eelkooliealise lapse arengus; teab loodusalaste teadmiste õppimise eesmärke ning õpisisu ja õppevahendeid, tunneb teemade õppimise ja õpetamise üldprintsiipe; oskab teemade õpetamisel valida ja rakendada otstarbekaid õpivõtteid.

Hindamismeetod:

 

eksam

Õppejõud:

 

Inge Timoštšuk

Ingliskeelne nimetus:

 

 Nature Studies and the Didactics of Nature

Eeldusaine:

 

Eelkoolipedagoogika KAA 6003

Kohustuslik kirjandus:

 

 

 

 

 

 

 

 

Alushariduse õppekava

http://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=12970917

2008. Õppimine ja õpetamine koolieelses eas. (Toim. E. Kikas).

Kikas, E. 2006. Laste teadmiste ja seletuste areng. Taevas, Maa ja päike laste seletustes. Mäetagused. 30, lk 33-58. http://www.folklore.ee/tagused/nr30/kikas.pdf

Sarapuu, H., Nugin, K. (2005). Sotsiaalne areng. Laps ja lasteaed. Lasteaiaõpetaja käsiraamat. (Koost: Kivi, L. ja Sarapuu, H.). Tartu: Atlex, lk. 67-78, 79-87.

Timoštšuk, I. 2010. Looduskeskkonnaga seotud väärtused ja nende kujunemine koolieelses eas. Väärtused koolieelses eas. Väärtuskasvatus lasteaias. (Koost. M. Veisson). Tartu: Eesti Keele Sihtasutus.

Veisson, M., Veispak, A. (2005). Lapse arengu- ning õppimisteooriad. Laps ja lasteaed. Lasteaiaõpetaja käsiraamat. (Koost: Kivi, L. ja Sarapuu, H.). Tartu: Atlex, lk. 10-62.

 

Asenduskirjandus:

(üliõpilase poolt läbi

töötatava kirjanduse loetelu, mis katab aine-kursuse loengulist osa)

 

Timoštšuk, I. (2005). Loodusõpetus alushariduses. Tallinn: TLÜ

Timoštšuk, I. (2015). Looduskeskkonna tundmaõppimine. Õppematerjal alushariduse pedagoogiks õppijale. Käsikiri.
Martin, R., Sexton, C., Franklin, T., Gerlovich, J. (2005). Teaching Science for All Children. An Inquiry Approach. Pearson Education.

Õppetöö vormid ja õppetöös osalemise nõuded:

 

 

Õppetöö toimub seminarides, loengutes ja iseseisva tööna.

Seminarides osalemine on kohustuslik. Seminaril esitatakse iseseisva töö tulemusi. Seminarist puudumise korral tuleb õppejõuga eelneval kokkuleppel täita iseseisva kirjanduse põhjal teemakohane asendusülesanne ning esitada see eksamil. Vajalikest asendusülesannetest tehakse kokkuvõte 5. juunil.

Eksami/arvestuse

sooritamisnõuded:

(sh eksamile/arvestusele

pääsemise nõuded)

Iseseisvate tööde tähtaegne esitamine ja sooritamine positiivsele hindele on eksamile pääsemise eelduseks. Hilinenult esitatud töö hinnet alandatakse ühe võrra. Eksami hinne kujuneb iseseisvate tööde hinnete ja kirjaliku eksamitöö hinde tulemusel.

Iseseisva töö nr 2 hinne moodustab 40 % koondhindest, kirjalik eksamitöö moodustab 60% koondhindest.

 

Hindamise põhimõtted:

 

  1. iseseisva töö hindamine:

Mitteeristav hindamine (nõuetele vastav/nõuetele mitte vastav)

Töö vastab õpijuhisele (vt e-Didaktikumist)

  1. iseseisva töö hindamise põhimõtted on toodud õpijuhises (kättesaadav e-didaktikumis alates 22. märtsist)

3.  Kirjalikus eksamitöös tuleb selgitada loodusõpetuse didaktika alaseid mõisteid.  Hindamiskriteeriumid on järgmised:

E

D

C

B

A

mõiste on loodusõpetuse didaktika kontekstis sõnastatud

 

lisaks eelnevale on selgitatud mõiste olulisus õpetaja ja lapse  aspektist

lisaks eelnevale, on toodud näiteid vastavate põhimõtete rakendamisest õppe ja kasvatustöös

lisaks eelnevale on tekst sidus ja loogiline

lisaks eelnevale ei esine tekstis vigu (sh ainealaseid, üldpedagoogika alaseid ega keelevigu)

 

 

 

Täiendav informatsioon

kursuse sisu kohta, sh

seminarivormis toimuvate

kontakttundide ajad, milles osalemine on üliõpilasele kohustuslik

 

Kursuse ajakava:

 

aeg

Teema

märkused

3. või 4.

jaanuar

2t

 

Sissejuhatus loodusõpetuse didaktikasse. Kursuse eesmärgid ja sisu. Loodusalaste teadmiste õpetamise ajaloost. Loodusõppe eesmärgid ja sisu.

 

 

iseseisev töö nr 1

 

Loodusalaste teadmiste eneseanalüüs ja teabeallikate kirjeldus

Õpijuhis kättesaadav alates jaanuarisessioonist.

(esitada 20. märtsiks e-Didaktikumis)

 

22. märts 3 t

23. märts 3 t

Loeng/seminar. Õppevara. Õppemeetodid (1):  vaatluse juhtimine, teiste meelte rakendamine); uurimuslikud tegevused (sh katsete korraldamine).

Õppemeetodid (2): küsimuste esitamine, arutelu juhtimine, mõistete kujunemise toetamine

Tegevuskava koostamise põhimõtted.

 

Uurimuslike loodusalaste tegevuste rakendamise tugevused ja piirangud lasteaias. Loodusalaste uurimuslike tegevuste seosed teiste õppe- ja kasvatustegevuse valdkondadega.

 

 

 

 

 

iseseisev töö  nr 2

 

  1. osa

Laste uurimusliku tegevuse analüüs ja õpetaja tegevuse analüüs õpijuhiste põhjal (film laste tegevustest ja õpijuhised kättesaadavad alates 22. märtsist  aine kodulehel)

  1. osa

Laste uurimuslikku tegevust toetava õpetaja tegevuskava koostamine filmi põhjal.

(esitada  1. juuniks e-Didaktikumis)

 

5. juuni

2 tundi

 

Loeng/seminar: Loodusõppe keskkonna sotsiaalsed ja füüsilised aspektid (töö suurtes ja väikestes rühmades; tegevused rühmaruumis, välitegevused). Loodusõppe alane tagasiside.

 

 

6. juuni

2 tundi

 

Eksam (1t seminar iseseisvate tööde analüüsimiseks

1 t kirjalik teadmiste kontroll)