Tere!
Tänan veelkord tagantjärgi, et te nii paindlikult tulite olukorraga kaasa ja lahendasite iseseisvad ülesanded märtsi alguse õpikeskkonna semianril. Saan aru, et pisut tekitas ärevust luba vajadusel rühmi muuta, mõned teist lahendasidki ülesandeid üksi või väiksemates rühmades. Mina näen küll ainult nähtavat osa teie tööst (slaide, märkmeid padletis), mitte teie mõttetööd või vestluste viljakust, aga see nähtav osa on igal juhul üldiselt veenvalt sooritatud.
1) Õpipaikade kaardistus. Üksuse Õpipaikade kaardistus 2023 - Google'i esitlused
Kaardistasite nii objekte kui paikasid roostetanud kruvidest oma töölaudadeni. Näiteid oli nii sellistest tegevustest, mida õpilased saaksid nt distantsõppel olles teha (või lihtsalt kodutööna), kui ka viisidest, kuidas oma õppeainet paremini edasi anda (a'la kodukeemia vahendid näitlikustamiseks, õpikud jms). Ülesande mõte oli näidata, et õppimine toimub igal pool ja õpilase jaoks on kõige tuttavam paik ikka kodu, mistõttu kodus leiduvate objektide abil on kõige hõlpsam otsida lukuauke või sildasid ka uute teadmiste juurde. Häid ideid oli teil palju, lisaks klassikalistele kodustele näitlikustavatele vahenditele (kuigi külmkappi ei pildistanud seekord imelikul kombel keegi?!) tõstaks esile näiteks varjude uurimist, nukkude proportsioonide mõõtmist ja uurimist ning peeglist minapildi uurimist (väga mitmetasandiline, eksole).
2) Õppeprogrammide reklaamtahvel. Õppeprogrammide reklaamtahvel 2023 - Google'i esitlused
Leidsite sisukaid programme nt Arvutimuuseumist, Tervisemuuseumist, Protost, Teatri- ja Muusikamuuseumist, erinevatest kunstimuuseumitest jne, aga kõige huvitavam ja mulle esmakordne oli vist hoopis kohtueelse uurimise labor (ja Politsei muuseum). Loodan, et protsessi käigus hakkasite pisut lähemalt uurima ka seda, mida täpsemalt need kohad siis lubavad pakkuda. Pidage siis silmas et teil õpetajatena on alati õigus paluda kohandada neid tunde oma õpilaste vajadustele.
3) Padleti arutelud õppekäiku mõjutavate tegurite kohta (lisasin failidesse teie arutelu kokkuvõtte pdf dokumendina).
Õpilaste poole pealt tõite välja 2 äärmiselt olulist probleemi - finantsprobleemid (õnneks teate te päris hästi ka erinevaid rahastusallikaid, loodan, et rühmavestlustes jagasite kogemusi selles osas!) ning erivajadusega õpilaste toetamine. See viimane punkt on tõesti keerukas - eriti kui me räägime suurtest nö tavaklassidest, kus 24 või rohkema õpilase seas on ka neid, kes vajavad lisatuge (sest erikoolide õpetajad käivad õppekäikudel palju ja on selles üsna vilunud, neil on reeglina ka rohkem saatjaid ja väiksemad grupid). Minu soovitus oleks kooli tasandil läbi arutada, kuidas leida õppekäikudele lisaks lapsevanematele ka pedagoogidest saatjaid, kui klassis on lapsi, kes vajavad lisatuge. Koolikultuuri mõju õppekäikude korraldamisele on üleüldse üsna suur. Eelmisel kevadel kaitses magistritöö nt Julia Davõdova, kes uuris vene õppekeelega koolide klassiõpetajate õppekäikude praktikaid ja võrdles tulemusi eesti õppekeelega koolidega - ka sealt tulid mõningased erinevused välja, pilt on aga kirju ka eesti õppekeelega koolide seas, nagu te ilmselt isegi väga hästi teate. Lapsevanemate kaasamine tuleb üsna hästi välja klassiõpetajatel, hiljuti publitseeritud uuringus tutvustan pisut Eesti klassiõpetajate praktikaid erinevate probleemide ületamisel, saate lugeda siit: Teaching in a natural history museum: what can we learn from Estonian elementary school teachers? | SpringerLink
Jäi silma, et mitu rühma tõi välja selle, et muuseumite jms teenusepakkujate tase on päris kõrge: nad pakuvad kaasaegse metoodikaga programme ning ka KOVi ning riigi tasandil on järjest rahastusallikaid lisandunud. Samas, otsuse teeb ikkagi õpetaja - enamik rühmasid tõi mingil kujul välja, et õpetaja avatud meel ja õppijakeskne lähenemine (vs faktikeskne) on oluline tingimus, et õppekäikudel käidaks ning õpilaste jaoks autentseid elamusi loodaks.
Ma väga loodan, et saite üksteiselt innustust, ideid ja mõtlemisainet, et oma teekonda õpetajana näha vähem klassiruumi "kastis" ja rohkem "päris elus" kogu oma rikkalike võimalustega.
NB! 2. kodutöö tähtaeg on selles mõttes tinglik, et kui kellelgi toimub oma õpilastega õppekäik nt mai kuus, siis kirjutage mulle - kokkuleppel võib esitada 2. kodutöö ka hiljem (siiski mai kuu jooksul).
Palju õpimõnu!