Attention! It is no longer possible to add Google Drive files directly in the interface. Please use links to share files. Platform will be down for maintenance on Monday 25-th of November from 10:00 to 11:00.

Vaalade artikli arutelu: teie vastused kolmele küsimusele

•Milleks see teema - kas inimkond üldiselt või õpilased üldse peaksid sedalaadi infot teadma? Miks peaks või ei peaks?
•Mis olid artikli põhisõnumid ja järeldused?
•Kuidas see teema on seostatav Eestiga – millised analoogsed probleemid on meil?
 

Comments

Evo Saar

Submitted by Evo Saar on Fri, 10/15/2021 - 10:50

Meie grupp: Evo, Madis, Arsen.
1. Teemat on vaja selleks, et mõista seda, et kogu loodus on omavahel seotud. Kui üks looduses kannatab, kannatab ka teine osa. Kui teame, et metsad on ohustatud ning selle tulemusena ka sealsed loomad, siis meres ja ookeanites on sama. Kui meie veed on reostunud, kannatavad seal elavad loomad jne. Selleks, et me kõik suudaks midagi paremini teha ja päästa veel midagi, tuleks juba koolis seda kõike teavitada ja analüüsida. Siis suudaks ehk kõik mingi panusegi anda.
2. Artikli põhisõnum meie jaoks oli see, et loodus on omvahel ringluses, igal liigil on oma ülesanne ja olemus. Kui üks ära kaob, siis kannatavad teised liigid selle all. Näide: kui platon välja sureb, siis kannatavad need, kes sellest toituvad. järeldus ongi see, et loodus peab olema tervik ja peaksime seda hoidma sellisena nagu ta on loodud.
3. Meil on analoogsed probleemid olemas, näiteks on suurtes kogustes lehmasõnnikut, mis hoolimatult jõuab loodusesse, kahjustades sellega veekogusid.

Liisa Pajumets

Submitted by Liisa Pajumets on Fri, 10/15/2021 - 10:51

Eveli, Anastasia ja Liisa

- On oluline, peaks teadma. Võrdluseks, mis oli varem ja mis praegu, inimesed saavad aru, et maailm on siiski muutumises ja mitte paremuse poole ja peaks midagi ette võtma. (kontrastiks, arvude erinevus väga suur)

- Muutused toimuvad ja kui varem toimus ringlus suuresti looma abil, siis praegu on see vähenenud ja osad liigid isegi välja surnud või suurel määral arvukus vähenenud. Ringlus on oluline elu jätkuks (viljakus).

- See teema on seostatav Eestiga samal määral, mis ka mujal maailmas, aga lihtsalt teiste liikide vahel. Näiteks karjaloomad aedikutes ja ühte liiki (kindel rutiin, mis ja kus).

Kersti Nou

Submitted by Kersti Nou on Fri, 10/15/2021 - 10:52

Kõik peaksid teadma, sest maailm on meie kõigi vastutusel. Läänemeri ja meie oleme ka ookeaniga seotud.

Atiklis on kirjeldatud, kus paiknevad vaalad ökosüsteemis. Ökosüsteem on väga keerukas ja aineringes ei saa alahinnata ühtegi komponenti. Oluline on liigiline mitmekesisus, sest see jaotab aineid erinevalt.

Eestiga on probleem seotud aineringe kaudu. Meie pesupulbris või väetistes leiduvad P ja N jõuavad ka merre. Eestis oleme oma ökosüsteeme tasakaalust välja viinud ka näiteks võõrliikidega.

Kersti, Martin, Siiri, Diane

Merli Lindberg

Submitted by Merli Lindberg on Fri, 10/15/2021 - 11:07

Grupp: Merjam, Monika, Merli

Erinevate komplekssete teemade käsitlemine annab õpilastele:
* areneb seoste nägemise oskuse vilumus;
* loob probleemiga kuuluvustunde;
* tekib tervikliku süsteemi nägemise vilumus;
* vaala kaka pakub huumorit ja põnevust :)

Järeldused:
* kui tekib komplekse probleemi seos isikliku eluga, siis need on mõistetavamad;
* tagajärgede tähenduslikkusest arusaamise tekib kui mõistad, et kõik on kõigega seotud.

Probleemi seos Eestiga:
* seos siirdekaladega (angerjad, lõhe) - üritatakse vetes taastada, aga keskkonna olud ei soosi populatsiooni taastumist; äralõigatus maailmamerest.
* merelindude vihkamine, et nad söövad ära väikekalad - aineteringlus

Grettel Sokolov

Submitted by Grettel Sokolov on Fri, 10/15/2021 - 10:58

Grupp: Grettel, Elisa-Johanna, Tanel

Milleks see teema - kas inimkond üldiselt või õpilased üldse peaksid sedalaadi infot teadma? Miks peaks või ei peaks?
See teema on õppijatele relevantne kui tahetakse ökosüsteemide põhimõtet selgitada. Seda saab kasutada kui näitena, et õpilased näeksid ja mõistaksid seda ahelat ja efekti meie keskkonnale. Aineringe läheb tagasi meie toidulauani, kuna fosfor mõjutab meie pinda.

•Mis olid artikli põhisõnumid ja järeldused?
Vaalad ja anadroomsed kalad aitavad kaasa toitainete ringlusele, aga nende radikaalne vähenemine ja jahtimine on seda massiliselt piiranud. Inimene, aga tunneb, et ta on probleemist väljas poolne.

•Kuidas see teema on seostatav Eestiga – millised analoogsed probleemid on meil?
Eesti kontekstis meil on linde ja taimi, kes läbi aegade on protsendiliselt vähenenud. Toitainete vaesestumine Eestis.

Kaido Saks

Submitted by Kaido Saks on Fri, 10/15/2021 - 11:46

Karmen, Aleks ja Kaido
1) Teema on oluline ju kõigile. Bioloogia tunnis võiks seda teemat oluliselt sisukamalt/sügavamalt puudutada. Tegemist on suurima maailmapäästjaga meie planeedil. Õpilastele saab seletada ökosüsteemi toitainete ringluse toimimist vaalade näitel. Hea näide kompleksest süsteemist!

2) Põhisõnumiks oli suurloomade väljasuremisoht. Nende eksistents on tähtis, et ära hoida süvenevat ökokriisi. Iga liik on oluline!

3) Hülged?

Kristel Chambers

Submitted by Kristel Chambers on Fri, 10/15/2021 - 12:34

1. Keskkond on oluline ja see puudutab meid kõiki. Seda teemat peaks teadma inimkond (k.a õpilased). Peaksid teadma eriti õpilased, kuna see põlvkond hakkab selle probleemiga edasi tegelema.
2. Kui üks osa tervikust kaob ära, mõjutab see kogu tervikut. Seda teemat tuleb koolis õppida, et õpilased saaksid sellest võimalikult varakult aru. Eesmärgiks muuta oma jäävuskumusi ning harjumusi.
3. Eestis suureks probleemiks on lageraie. Ka see on üks tervik ja kui mets maha võtta, ei ole putukatel ja muudel loomadel eluks sobilikku keskkonda. Samuti on teemaks röövkalapüük.

Kristel, Maaris, Henri

Kristel Chambers

Submitted by Kristel Chambers on Fri, 10/15/2021 - 12:34

1. Keskkond on oluline ja see puudutab meid kõiki. Seda teemat peaks teadma inimkond (k.a õpilased). Peaksid teadma eriti õpilased, kuna see põlvkond hakkab selle probleemiga edasi tegelema.
2. Kui üks osa tervikust kaob ära, mõjutab see kogu tervikut. Seda teemat tuleb koolis õppida, et õpilased saaksid sellest võimalikult varakult aru. Eesmärgiks muuta oma jäävuskumusi ning harjumusi.
3. Eestis suureks probleemiks on lageraie. Ka see on üks tervik ja kui mets maha võtta, ei ole putukatel ja muudel loomadel eluks sobilikku keskkonda. Samuti on teemaks röövkalapüük.

Kristel, Maaris, Henri

459 views (5 today)

Author

Created date

Friday, October 15, 2021 - 10:36