Tähelepanu! eDidaktikum lõpetab teenuse pakkumise juulis 2025. Täpsem info siin

Autori õigused

Esiteks, tahan tänada tänase väga huvitava vestluse eest.

Antud teema on alati väga kirglik ja huvitav, aga ka ülimalt kasulik ja vajalik. 

Kui selle teemaga seoses tekkivad uued küsimused, kirjutage neid siia: katsetame vahendit ja jätkame vestlust. 

Püüan vastata, aga kutsun ka teisi kommenteerima. 

 

Kommentaarid

Helin Tikerpuu

Sisestas Helin Tikerpuu, P, 09/27/2015 - 18:42

Tere!

Kõigepealt on mul selline üldjuriidiline küsimus - Kas ja kuidas paragrahvid ja lõiked on seotud kontekstuaalse loogika ja seaduspäraga? Kuidas TEGELIKKUSES kasutatakse alalõikude kohandamist reaalses situatsioonis - kas neid võib paragrahvi kontekstist välja tõsta või kasutatakse neid alati terve kompleksina?

 

Mul on palju küsimusi seoses ebakonkreetsete definitsioonidega, mis peaks tagama konkreetse lahenduse konkreetses olukorras. Eriti autorsuse defineerimisega, millest kogu autorikaitse ja -lepingute seadus algab.

 

Näiteks:

§4

Mis asi on “originaalne tulemus” – kuidas tõestada autori intellektuaalse loomingu tulemust; mis on kunstiteose kopeerimine ja mis jäljendamine, mis tuletamine; kus läheb piir jäljendamise ja inspiratsiooni vahel ja kas jäljendamise tulemus ei ole intellektuaalne (või pole jäljendus kopeerimine, seega autoriõigused ei kehti?)

Andmebaasi autorluse küsimused sellest lähtuvalt.

 

“objektiivne vorm”; “tajutav vahetult” – kuidas seda käsitleda autoriõiguse seaduslikus raamistikus?

 

§ 28.  Teose autor

(2) Teose autoriks on füüsiline isik või füüsilised isikud, kes on selle teose loonud

 

Kuidas kontrollida suulise teose autorlust?

 

Kuidas kontrollida arvamuse ja hinnangu autorlust?

 

Mis on “muud teosed”?

Mis on ”motiveeritud maht”?

 

§7 (2) Kes kinnitab tajumise – kas autori enda taju on piisav?

      (3) Kui ei nõuta formaalsuse täitmist looja poolt, millal saab hakata nõudma seda autoriõiguse rikkuja poolt?

Kui autorlus pole seaduslikult fikseeritud, kuidas automaatselt selle laienevad seaduslikud käsitlused?

 

Mis on "õiguspäraselt avalikustatud"teos?

 

§8  (2) Kas tuttav õppekeskkond, klassiruum on “lähim tutvusringkond”?

Kui üldsusele avatud kohaks käesoleva seaduse tähenduses loetakse territoorium, ehitis või ruum, mis on antud üldiseks kasutamiseks või kuhu sellise koha omanik või valdaja võimaldab sissepääsu individuaalselt, siis kus on on piir mitteüldsusele avatud ruumi kasutamisega?

 

Mis on "õiglane tasu"; kas määratud protsent tulust ja kuivõrd on see autori poolt vaidlustatav?

 

 

 

Olga Antriainen

Sisestas Olga Antriainen, E, 09/28/2015 - 16:28

Ok, proovin. 

Sa vaatad sellele küsimusele kui kunstnik rohkem, mis ei ole tegelikult minu rida. Mina tegelen rohkem õppematerjalidega. Ja minu mõtte on selline: kui sa võtad kuskilt mingi teose (tekstiosa, pilt, video) - pane kohe link juurde. Et sa ise ka ei mõtleks pärast, et see on sinu originaalne mõte. Ja ei üllatuks, et keegi teine võtab endale vaeva ja ütleb ja tõestab - see on plagiaat, ehk see ei ole sinu mõte, sinu pilt ja sinu video. 

Par 4.  Mis asi on “originaalne tulemus” – kuidas tõestada autori intellektuaalse loomingu tulemust; mis on kunstiteose kopeerimine ja mis jäljendamine, mis tuletamine; kus läheb piir jäljendamise ja inspiratsiooni vahel ja kas jäljendamise tulemus ei ole intellektuaalne (või pole jäljendus kopeerimine, seega autoriõigused ei kehti?)

"Teos on originaalne, kui see on autori enda intellektuaalse loomingu tulemus." Kui keegi suudab tõestada, et teos ei ole originaalne - seda tehakse vist kohtu kaudu. Igal juhul on parem oma teost võimalikut vara oma nime all avaldada/eksponeerida, et autorluse küsimusi ei tekkiks.  

 

Andmebaasi autorluse küsimused sellest lähtuvalt.

Korralikud andmebaasid sisaldavad KÕIK vajalikud andmed autori kohta. 

 

 

Par. 28: Kuidas kontrollida suulise teose autorlust?

Aga kuidas seda saaks kasutada, et oleks vajalik kontrollida?

 

Kuidas kontrollida arvamuse ja hinnangu autorlust?

Kui nad on publitseeritud - siis autorinime järgi. 

 

Mis on “muud teosed”?

Teosed, mis ei ole selle nimekirjas loetletud, kuid on tajutavad. 

Mis on ”motiveeritud maht”?

Sellele küsimusele on mõõduks kasutaja taju. Kui ta saab seletada, miks just selline maht teosest peab olema kasutatud , siis see on motiveeritud maht. 

Par. 7 

   (2) Kes kinnitab tajumise – kas autori enda taju on piisav?

Seal on ju kirjas: "Teos loetakse looduks hetkel, mil see on väljendatud mingis objektiivses, tajumist ja reprodutseerimist või fikseerimist võimaldavas vormis." Seega seda peavad tajuma ka teised. Mõted ei ole kaitstud autoriõigusega. 

      (3) Kui ei nõuta formaalsuse täitmist looja poolt, millal saab hakata nõudma seda autoriõiguse rikkuja poolt?

Ma ütleks, et autori kaitseks oleks ikka parem fikseerida seda kuskil enda nime all. Sest kui keegi pärast seda teost kasutab oma nime all, on väga raske seda väited ümberlükata. 

Kui autorlus pole seaduslikult fikseeritud, kuidas automaatselt selle laienevad seaduslikud käsitlused?

 Siis soovitatakse arvata, et teos on kaitstud ja pakutakse seda mitte kasutada. Et mitte eksida. 

 

Mis on "õiguspäraselt avalikustatud"teos?

Loodan, et teos, mille puhul on kasutatud õige litsents. 

§8  (2) Kas tuttav õppekeskkond, klassiruum on “lähim tutvusringkond”?

Ei. See on ju tööga seotud. 

Kui üldsusele avatud kohaks käesoleva seaduse tähenduses loetakse territoorium, ehitis või ruum, mis on antud üldiseks kasutamiseks või kuhu sellise koha omanik või valdaja võimaldab sissepääsu individuaalselt, siis kus on on piir mitteüldsusele avatud ruumi kasutamisega?

 

Perekond ja sinu sõbrad saate koos vaadata dvd-filmi, autoriõigusi rikkumata. 

 

Mis on "õiglane tasu"; kas määratud protsent tulust ja kuivõrd on see autori poolt vaidlustatav?

 

Kas selle jaoks meil pole mingit eraldi organisatsiooni? Mis tegeleb sellega? 

4905 vaatamist (0 täna)

Loodud

Teisipäev, September 22, 2015 - 22:10

Grupp