Vaatlusülesande teema. Tekstivastuvõtutoimingute ja strateegiate arendamine võõrkeeleõppes.
Vaatlusülesande eesmärk. Vaadelda vastuvõtutoimingute arendamist võõrkeeletunnis. Seostada raamdokumendis kirjeldatud vastuvõtutoimingute kirjeldused tegevustega koolitunnis.
Vaatlusülesande korraldus. Üliõpilased vaatlevad tekstivastuvõtutoimingute arendamist kolmes võõrkeeletunnis, täidavad kolme tunni ühise vaatlusprotokolli (vt. vormi allpool) ja vormistavad kokkuvõtliku analüüsi ja vaatluskogemuse isikliku refleksiooni.
Ülesande kirjeldus
Tutvuge enne praktikapäeva Euroopa keeleõppe raamdokumendi sõsarväljaande (2020, e.k. 2023: 52-65) vastuvõtutoimingute kirjeldustega. Vaadelge ja analüüsige võõrkeeletunde, tooge näiteid vastuvõtutoimingutest, mida tundides nägite. Tööleht on mõeldud tunnivaatluse toetamiseks ja vaadeldu struktureerimiseks. Analüüsis pööra tähelepanu vaatluste seostamisele teoreetilises loengus kuulduga. Lisa enda arvamus tunnis nähtu kohta ja põhjenda seda.
Raamdokumendi sõsarväljaandes kirjeldatud vastuvõtutoimingud:
Vastuvõtutoiming |
Tunnis märgatud sihtkeelne tegevus (nt video vaatamine, õpetaja ja kaasõpilaste kõnest aru saamine jne). Märgi, kui mitmes vaadeldud tunnis tegevus esines |
Kommentaar |
Teadaannete ja juhiste mõistmine |
Keskenduge õpilaste tegevusele. Näiteks: Õpilased kuulavad õpetaja antud juhiseid ja alustavad tegevust juhise alusel. |
Tähelepanekud: Kas oli õpilasi, kes ei saanud aru? Mida õpetaja siis tegi? |
Kuulamisülesannete mõistmine |
|
|
Videotoega kuulamisülesannete mõistmine |
|
|
Kirjaliku teksti mõistmine |
|
|
Kirjavahetuse mõistmine |
|
|
Lugemine tekstist ülevaate saamiseks |
|
|
Lugemine info hankimiseks |
|
|
Juhiste lugemine |
|
|
Ajaviitelugemine |
|
|
Vastuvõtustrateegiate harjutamine (tähenduse tuletamine, tekstitüüpide tundmine, seoste loomine, konteksti kasutamine) |
|
|
Muu ülalpool mainimata vastuvõtutegevus |
|
|
Analüüs ja kommentaar:
Vaadates täidetud tabelit, missugustele toimingutele pöörati rohkem tähelepanu, missugustele vähem? Arutle, miks õpetaja keskendus tunnis just nendele toimingutele? Kuidas õpetaja suunab õppijat praktiseerima õpitud suhtlustegevusi ja vahendamistoiminguid väljaspool klassiruumi?
Mida märkasid ja õppisid tundides? Too nähtud tundidest välja üks tegevus või ülesanne, mida ise kasutaksid või vastupidi kindlasti ei kasutaks? Põhjenda. Vastuse pikkus 350-500 sõna.
Soovituslik lugemismaterjal: