Tähelepanu! eDidaktikum lõpetab teenuse pakkumise juulis 2025. Täpsem info siin

VÕÕRKEELE AINEDIDAKTIKA ÜLESANNE 2

Vaatlusülesande teema. Tekstivastuvõtutoimingute ja strateegiate arendamine võõrkeeleõppes.

Vaatlusülesande eesmärk. Vaadelda vastuvõtutoimingute arendamist võõrkeeletunnis. Seostada raamdokumendis kirjeldatud vastuvõtutoimingute kirjeldused tegevustega koolitunnis.

Vaatlusülesande korraldus. Üliõpilased vaatlevad tekstivastuvõtutoimingute arendamist kolmes võõrkeeletunnis, täidavad kolme tunni ühise vaatlusprotokolli (vt. vormi allpool) ja vormistavad kokkuvõtliku analüüsi ja vaatluskogemuse isikliku refleksiooni.

Ülesande kirjeldus

Tutvuge enne praktikapäeva Euroopa keeleõppe raamdokumendi sõsarväljaande (2020, e.k. 2023: 52-65) vastuvõtutoimingute kirjeldustega. Vaadelge ja analüüsige võõrkeeletunde, tooge näiteid vastuvõtutoimingutest, mida tundides nägite. Tööleht on mõeldud tunnivaatluse toetamiseks ja vaadeldu struktureerimiseks. Analüüsis pööra tähelepanu vaatluste seostamisele teoreetilises loengus kuulduga. Lisa enda arvamus tunnis nähtu kohta ja põhjenda seda.

Raamdokumendi sõsarväljaandes kirjeldatud vastuvõtutoimingud:

Vastuvõtutoiming

Tunnis märgatud sihtkeelne tegevus (nt video vaatamine, õpetaja ja kaasõpilaste kõnest aru saamine jne). Märgi, kui mitmes vaadeldud tunnis tegevus esines

 Kommentaar

Teadaannete ja juhiste mõistmine

Keskenduge õpilaste tegevusele. Näiteks: Õpilased kuulavad õpetaja antud juhiseid ja alustavad tegevust juhise alusel.

Tähelepanekud: Kas oli õpilasi, kes ei saanud aru? Mida õpetaja siis tegi?

Kuulamisülesannete mõistmine

 

 

Videotoega kuulamisülesannete mõistmine

 

 

Kirjaliku teksti mõistmine

 

 

Kirjavahetuse mõistmine

 

 

Lugemine tekstist ülevaate saamiseks

 

 

Lugemine info hankimiseks

 

 

Juhiste lugemine

 

 

Ajaviitelugemine

 

 

Vastuvõtustrateegiate harjutamine (tähenduse tuletamine, tekstitüüpide tundmine, seoste loomine, konteksti kasutamine)

 

 

Muu ülalpool mainimata vastuvõtutegevus

 

 

 Analüüs ja kommentaar:

Vaadates täidetud tabelit, missugustele toimingutele pöörati rohkem tähelepanu, missugustele vähem? Arutle, miks õpetaja keskendus tunnis just nendele toimingutele? Kuidas õpetaja suunab õppijat praktiseerima õpitud suhtlustegevusi ja vahendamistoiminguid väljaspool klassiruumi?

Mida märkasid ja õppisid tundides? Too nähtud tundidest välja üks tegevus või ülesanne, mida ise kasutaksid või vastupidi kindlasti ei kasutaks? Põhjenda. Vastuse pikkus 350-500 sõna.

 

Soovituslik lugemismaterjal:

 

  • Euroopa keeleõppe raamdokument: Õppimine, õpetamine ja hindamine. Sõsarväljaanne. Euroopa Nõukogu 2020, eestikeelne tõlge Piret Rääbus 2023.