VÕÕRKEELE AINEDIDAKTIKA VAATLUSÜLESANNE 1

Vaatlusülesande teema. Keeleõpet toetav keskkond koolis ja võõrkeele klassis. (Ülesandega seonduvate küsimustega palun pöörduda Maris Saagpaku poole saagpakk@tlu.ee)

Vaatlusülesande eesmärk. Osata märgata võõrkeele omandamist / mitmekeelsust toetavaid võimalusi meid ümbritsevas (õppe)keskkonnas. Vaadelda kooli ja võõrkeele klassi füüsilist keelekeskkonda.

 

Vaatlusülesande teostamise korraldus

Üliõpilased vaatlevad kooli ja võõrkeele klasside füüsilist keskkonda, esitavad selle kohta küsimusi õpetajale, kes antud klassis õpetab, dokumenteerivad ja kommenteerivad keelekasutust õppekeskkonnas. 

 

Ülesande kirjeldus

Koolis ringi liikudes ja klassides tunde vaadeldes pange tähele ja vastake küsimustele:

a) Missuguseid keeli märkate kooli seintel, mitmes keeles materjale märkate nendes ruumides, kus liigute (ei ole vaja spetsiaalselt tervet kooli läbi käia). Loetlege keeled ja tooge näited, missuguses funktsioonis keelt kasutati (reklaamplakat, õpilastöö, infomaterjalid, tehnilised hoiatused nt tuleohutus, väljapääsud). 

b) Missuguseid kultuuri ja keelega seonduvaid materjale on näha klassiruumis? Missugused teemad on esindatud (nt riigi sümboolika, tuntud inimesed minevikust ja tänapäeval, grammatikatabelid, fotod reisidest, jne)? Missugune pilt antud riigist/ riikidest tekib seda klassi vaadeldes? 

c) Tooge kolm näidet tekstidest, mida võõrkeeleklassi seinalt lugesite. 

d)  Küsige õpetajalt: 

- Kas ta tohib klassi seinu enda soovi kohaselt kujundada? 

- Miks on klassi kujundatud just nii? 

- Kas ta on klassi kujundamisse kaasanud ka õpilasi?  

- Kuidas toetab klassis näha olev materjal õpetajat tema töös? 

e) Kuidas Teile tundub - missugune pilt õpitavast kultuurist tekib antud klassiruumis? Kas Teil on ettepanekuid, mida võiks muuta? 

 

Ülesanne palun laadida e-didaktikumi üles vähemalt üks päev enne järgmist praktikapäeva.

 

Soovituslik lugemismaterjal:

  • Menken, Kate / Rosario, Vanessa Pérez / Valerio, Luis Alejandro Guzmán, (2018). „Increasing multilingualism in schoolscapes. New scenery and language education policies”. Linguistic Landscape 4 (2), 101-127. Meile oluline 103-105!
  • Malinowski, David (2015). „Opening spaces of learning in the linguistic landscape“. Linguistic Landscape 1 (1/2), 95-113.