1. Kuidas sinu lõunasöögi harjumused mõjutavad elurikkust?
ENNUSTA- Õpilaste arutelu/üleskirjutamine, kuidas lõunasöögi harjumused mõjutavad elurikkust.
SELGITA- Mis saab üleliigsest toidust?
VAATLE- Jälgi enda/kaasõpilaste toiduraiskamise harjumusi.
SELGITA- Mida said teada? Millise jälje jätab toiduraiskamine meie koolis?
Kas Rail Balticu rajamise ja Läänemere elurikkuse seisundi vahel on seos - milles see seisneb?
Grete Sutrop, Imbi Hoop, Kersti Nõu, Monika Schasmin, Elisa-Johanna Liiv
- Ennusta
- Selgita
- Vaatle
*Kust tulevad materjalid Rail Balticu rajamiseks? Maavarade kaart - lihtsustatud nimekiri materjalidest, mida vaja on
*Kaart Läänemere elurikkusest (seosed, mida luua saab - piirkonnad, kus on aktiivsem laevaliiklus on madalam elurikkus)
*Postimehe artikkel: suurenev laevaliiklus saastab Läänemerd
*Eesti Looduses artikkel kuidas võõrliigid mõjutavad Läänemerd
*simulatsioon ballastvee tühjendamisest ja/või ballastvee sisaldusest
*simulatsioon laevanduse potentsiaalsest saastest (õli, nafta) või uudisklipid (juba toimunud saastest)
(Mõttena käis läbi informaatika tunnis võib vaatluse sisuks olla ka iseseisev materjali otsimine (allikakriitilisus, materjali leidmine ja järelduste tegemine) - ette saab anda)
- Selgita
*Õpilaste järeldused
*Õpetaja suunav tegevus: ballastvee sisalduse poole ja laevakerede puhastus/mitte puhastamine (võõrliigid), kuidas materjalid kohale jõuavad (kui palju laevaliiklust, muud transporti, kuidas mõjutab)
*Õpetaja võib huvi korral lisamaterjale, infot jagada
3) Kui teeme Tallinn-Tartu mnt neljarealiseks, kui palju väheneb kohale jõudmise aeg ja kui palju suureneb kütusekulu ja kui palju muutub elurikkus? Kui kalliks läheb ajavõit?
Plussid
Heitgaasid võivad väheneda kuna kiirus on ühtlane.
Vahemaa läbimine väheneb.
Miinused
Möödasõitudel ja asulate läbimisel on palju kiirendamist ja pidurdamist, mis tekitab omakorda heitgaase.
Metsa- ja põllumaa kaob tee kõrvalt.
Infra rajamine- kui tõmbame tee läbi metsa, kuidas see mõjutab allesjäävaid ökosüsteeme?
1. Küsimus õpilastele ette- ennustavad ja panevad hüpoteesid kirja.
“Tee tegemine läbi metsa? Miks on vajalik ning kuidas mõjutab allesjäävaid ökosüsteeme?”
2. Klassiarutelu. Klass pooleks- poolt ja vastu lähenemine.
3. Vaatlus- Video "Pathways (Road ecology documentary)"
4. Peale videot klassiarutelu. Mis teadmistes muutus?
Lisa. Rohemeetriga vaadelda liigirikkust nt. Tartu mnt vs ökodukti piirkond?
GRUPP 4.
Kuidas lageraie mõjutab järvede elurikkuse seisundit? Kas on seos nende vahel?
1. Õpilastele ülesanne mõelda ja arutleda väikses ringis.
2. Kahe grupi väitlus: a) on seos, b) ei ole seost
3. Vaatlus: KIKi pakutavad väljasõidud. Spetsialistile eelnevalt küsimus järvede ja lageraie seoste kohta.
4. Klassi tagasi kokkuvõte. Millised on järeldused?
Kommentaarid
Aleks Aasma
Sisestas Aleks Aasma, R, 10/29/2021 - 13:06
1. Kuidas sinu lõunasöögi harjumused mõjutavad elurikkust?
ENNUSTA- Õpilaste arutelu/üleskirjutamine, kuidas lõunasöögi harjumused mõjutavad elurikkust.
SELGITA- Mis saab üleliigsest toidust?
VAATLE- Jälgi enda/kaasõpilaste toiduraiskamise harjumusi.
SELGITA- Mida said teada? Millise jälje jätab toiduraiskamine meie koolis?
Grettel, Madis, Aleks
Elisa-Johanna Liiv
Sisestas Elisa-Johanna Liiv, R, 10/29/2021 - 13:10
Kas Rail Balticu rajamise ja Läänemere elurikkuse seisundi vahel on seos - milles see seisneb?
Grete Sutrop, Imbi Hoop, Kersti Nõu, Monika Schasmin, Elisa-Johanna Liiv
- Ennusta
- Selgita
- Vaatle
*Kust tulevad materjalid Rail Balticu rajamiseks? Maavarade kaart - lihtsustatud nimekiri materjalidest, mida vaja on
*Kaart Läänemere elurikkusest (seosed, mida luua saab - piirkonnad, kus on aktiivsem laevaliiklus on madalam elurikkus)
*Postimehe artikkel: suurenev laevaliiklus saastab Läänemerd
*Eesti Looduses artikkel kuidas võõrliigid mõjutavad Läänemerd
*simulatsioon ballastvee tühjendamisest ja/või ballastvee sisaldusest
*simulatsioon laevanduse potentsiaalsest saastest (õli, nafta) või uudisklipid (juba toimunud saastest)
(Mõttena käis läbi informaatika tunnis võib vaatluse sisuks olla ka iseseisev materjali otsimine (allikakriitilisus, materjali leidmine ja järelduste tegemine) - ette saab anda)
- Selgita
*Õpilaste järeldused
*Õpetaja suunav tegevus: ballastvee sisalduse poole ja laevakerede puhastus/mitte puhastamine (võõrliigid), kuidas materjalid kohale jõuavad (kui palju laevaliiklust, muud transporti, kuidas mõjutab)
*Õpetaja võib huvi korral lisamaterjale, infot jagada
Vahur Vetevool
Sisestas Vahur Vetevool, R, 10/29/2021 - 13:11
3) Kui teeme Tallinn-Tartu mnt neljarealiseks, kui palju väheneb kohale jõudmise aeg ja kui palju suureneb kütusekulu ja kui palju muutub elurikkus? Kui kalliks läheb ajavõit?
Plussid
Heitgaasid võivad väheneda kuna kiirus on ühtlane.
Vahemaa läbimine väheneb.
Miinused
Möödasõitudel ja asulate läbimisel on palju kiirendamist ja pidurdamist, mis tekitab omakorda heitgaase.
Metsa- ja põllumaa kaob tee kõrvalt.
Johanna Rozin
Sisestas Johanna Rozin, R, 10/29/2021 - 13:17
GRUPP 2.
Infra rajamine- kui tõmbame tee läbi metsa, kuidas see mõjutab allesjäävaid ökosüsteeme?
1. Küsimus õpilastele ette- ennustavad ja panevad hüpoteesid kirja.
“Tee tegemine läbi metsa? Miks on vajalik ning kuidas mõjutab allesjäävaid ökosüsteeme?”
2. Klassiarutelu. Klass pooleks- poolt ja vastu lähenemine.
3. Vaatlus- Video "Pathways (Road ecology documentary)"
4. Peale videot klassiarutelu. Mis teadmistes muutus?
Lisa. Rohemeetriga vaadelda liigirikkust nt. Tartu mnt vs ökodukti piirkond?
Krista Arro
Sisestas Krista Arro, R, 10/29/2021 - 13:27
GRUPP 4.
Kuidas lageraie mõjutab järvede elurikkuse seisundit? Kas on seos nende vahel?
1. Õpilastele ülesanne mõelda ja arutleda väikses ringis.
2. Kahe grupi väitlus: a) on seos, b) ei ole seost
3. Vaatlus: KIKi pakutavad väljasõidud. Spetsialistile eelnevalt küsimus järvede ja lageraie seoste kohta.
4. Klassi tagasi kokkuvõte. Millised on järeldused?