Tere!
Siin on väike juhis oma Avastusraja koostamiseks.
Avastusrada võib olla tehtud grupitööna või üksi.
Rajal võiks olla ca 10 punkti.
Loo see oma kooli juurde või mujale Sulle tuttavasse kohta, kus lastel oleks hea õppida. Kuna meie ei saa kõigi teie radasid läbi käia, lisa juurde fotosid, kus on näha, mida täpselt lapsed seal näevad/kogevad. Rajaküsimused koos piltidega võid panna lihtsalt google drive lingina, sest nt pilte ei saa otse eDidaktikumi kodutöösse postitada.
1) Mõtle hoolega läbi, mis on see jätkusuutlikku arenguga seotud teadmine, mille õpilased peaksid rajalt saama. Miks see teema peaks neile korda minema? (kui õpilane küsib "So what?" selle teema kohta, mida vastaksid?)
2) Jälgi, et rada oleks õpilastele igas mõttes turvaline. Näiteks kui laps on tähelepanuga nutiseadmes, ei pruugi ta end ümbritsevat märgata. Seetõttu oleks hea, kui lapsed läbiksid radu nt kahe-kolmekesi (jah, Sa ei pea tegema praegu päris rada, kuhu lapsed lähevad, aga kui tulevikus teed, siis võiksid seda jälgida).
3) Mõtle rada läbi laste motivatsiooni hoidmise seisukohast: kuidas aidata kaasa, et teema tunduks neile mõtestatud (vajalik, kasulik teadmine) ja/või huvitav? Seejuures vihje - kui teema kasvõi kuidagi seostub nende eelteadmiste või huvidega, on huvi ja mõtestatust lihtsam saavutada.
4) Mõtle, milline küsimuse vorm ajab õpilased aktiivselt ja sügavuti mõtlema. Need on pigem sellised küsimused, kus on vaja kas mingeid teadmisi analüüsida või sünteesida, midagi võrrelda või hinnata, põhjendada või uude konteksti üle kanda, märgata vastuolulisi andmeid või teadmisi praktiliselt rakendada. Parim küsimus on see, mis sunnib peatuma ja mõtlema ega ole kiirelt vastatav! Oleks äge, kui õpilased kogu seda mõtlemisprotsessi ka nautima hakkavad.
5) Õpitud teadmised võiks ka pikaks ajaks meelde jääda. On teada, et uut infot aitab kõige paremini meelde jätta sellest mõtlemine - ehk siis selle varasemate teadmiste kontekstis mõtestamine, seoste leidmine teiste mälusisudega. Aga et info jääks pikaks ajaks meelde, on äärmiselt kasulik, kui seda peaks hiljem iseenda mälust meenutama; tegema seda mitte jutti, vaid pausidega ning mitte pidevalt sama nurga alt, vaid eri kontekstides. Ehk siis hea on korraldada nii, et Avastusraja teemasid oleks hiljem vaja veel ja veel meelde tuletada ja kasutada, sest sellest sõltub, kas need päriselt meelde jäävad.
Kui Sul on küsimusi, siis oleme olemas!
Grete, Liisa, Mihkel