Vaatlusülesande teema. Tekstiloometegevuste ja strateegiate arendamine võõrkeeleõppes.
Vaatlusülesande eesmärk. Vaadelda tekstiloometegevuste arendamist võõrkeeletunnis. Seostada raamdokumendis kirjeldatud tekstiloometegevuste kirjeldused tegevustega koolitunnis.
Vaatlusülesande teostamise korraldus. Üliõpilased vaatlevad suulise ja kirjaliku tekstiloome arendamist kolmes võõrkeeletunnis, täidavad kolme tunni ühise vaatlusprotokolli (vt. vormi allpool) ja vormistavad kokkuvõtliku analüüsi ja vaatluskogemuse isikliku refleksiooni.
Ülesande kirjeldus
Tutvuge enne praktikapäeva Euroopa keeleõppe raamdokumendi sõsarväljaande (2020, e.k. 2023: 66-78) tekstiloometegevuste kirjeldustega. Vaadelge ja analüüsige võõrkeeletunde, tooge näiteid suulistest ja kirjalikest loometegevustest, mida tundides nägite. Tööleht on mõeldud tunnivaatluse toetamiseks ja vaadeldu struktureerimiseks. Analüüsis pööra tähelepanu vaatluste seostamisele teoreetilises loengus kuulduga. Lisa enda arvamus tunnis nähtu kohta ja põhjenda seda.
Raamdokumendi sõsarväljaandes kirjeldatud loometegevused:
Loometegevused |
Tunnis märgatud sihtkeelne tegevus (nt info andmine, monoloogi esitamine, ettekanne, loovkirjutamine). Märgi, kui mitmes vaadeldud tunnis tegevus esines |
Kommentaar |
Info ja juhiste edasiandmine |
Keskenduge tegevusele ja sellega seotud ülesandele. Näiteks: Õpilane peab monoloogi kokkulepitud teemal ja vastab küsimustele. |
Tähelepanekud: Kas oli õpilasi, kes ei saanud ülesandega hakkama? Mida õpetaja siis tegi? |
|
|
|
Kogetu kirjeldamine |
|
|
Põhjendamine ja selgitamine (nt väitlus) |
|
|
Teadaannete esitamine (vajab ettevalmistust) |
|
|
Ettekanne või esinemine kasutades visuaalset tuge |
|
|
Üldine kirjalik tektsiloome (tekstide kirjutamine) |
|
|
Loovkirjutamine |
|
|
Päeviku, luuletuse, jutustuse kirjutamine |
|
|
Formaalsete tekstide kirjutamine |
|
|
Loomestrateegiate harjutamine (kavandamine, kompenseerimine, jälgimine ja parandamine) |
|
|
Muu ülalpool mainimata loometegevused |
|
|
Analüüs ja kommentaar:
Vaadates täidetud tabelit, missugustele tegevustele pöörati rohkem tähelepanu, missugustele vähem? Arutle, miks õpetaja keskendus tunnis just nendele tegevustele? Kuidas õpetaja suunab õppijat praktiseerima suhtlustegevusi ja vahendamistoiminguid väljaspool klassiruumi?
Mida märkasid ja õppisid tundides? Too nähtud tundidest välja üks tegevus või ülesanne, mida ise kasutaksid või vastupidi kindlasti ei kasutaks? Põhjenda. Vastuse pikkus 350-500 sõna.
Soovituslik lugemismaterjal: